Díjazási év:
Műfajcsoport:
Műfaj:
Születési év: 1983

Leírás

SZEMÉLYES ADATOK:
Születési hely, idő: Nyíregyháza, 1983

TANULMÁNYOK
1989-1997 Batthyány Lajos Általános Iskola
1997-2001 Szent Margit Gimnázium
2001-2006 Eötvös Loránd Tudományegyetem, Bölcsészettudományi Kar
• okleveles francia nyelv és irodalom szakos bölcsész, tanár
• szakdolgozat: Népi kultúra és parasztábrázolás néhány normandiai írónál, különös tekintettel Maupassantra 2007
2004-2008 Eötvös Lóránd Tudományegyetem, Bölcsészettudományi Kar
• okleveles néprajz szakos bölcsész, tanár
• szakdolgozat: Tájházak a Vajdaságban 2009

MUNKAHELYEK, MUNKATAPASZTALATOK
OKTATÁS
2006 tanítási gyakorlat francia nyelv és irodalomból, Budapesten
2009 tanítási gyakorlat, néprajzból, Mendén Géza Fejedelem Általános Iskolában, Baksa Brigitta néprajzkutató mellett
2004- Nyelviskolákban, magánórák során francia nyelvtanítás
2006-2011 francia és hon- és népismeret tanár, Szent Benedek Általános Iskola és Két tanítási nyelvű Gimnázium, Budapest
2010 francia nevelőtanár, Budapesti Francia Gimnázium
2010-2012 népművészet tanár, Jaschik Álmos Művészeti Szakgimnázium

KÖZMŰVELŐDÉS
2010- Hagyományok Háza, Népművészeti Módszertani Műhely, Oktatási és Közművelődési Osztály, néprajzos munkatárs, gyerekprogramokért felelős oktatási szakelőadó
Feladatkör: elsősorban hagyományismereti gyerekprogramok (kézműveskedéssel egybekötött élőzenés gyerektáncház, Aprók tánca, jeles napokhoz és mesterségekhez fűződő Komplex foglalkozások, Forgószél és Garabonciás országos hon- és népismereti levelező verseny) szervezése és lebonyolítása, Népi gyógyászatos előadássorozat, felnőttképzés (Népmesetanfolyam, 5 éven keresztül), NKA-s, EU-s pályázatok

NYELVISMERET
FRANCIA középfokú komplex C típusú államilag elismert nyelvvizsga (2000), felsőfokú nyelvtudás
OLASZ középfokú komplex C típusú államilag elismert nyelvvizsga (2004)
SPANYOL alap szinten (társalgási szint)
ANGOL alap szinten (társalgási szint)

KÜLFÖLDI TANULMÁNYUTAK
1999 Franciaország, Loire völgye (6 hét) – nemzetközi ifjúsági tábor (Lions International Youth Camp, „Jeunesse et rencontres internationales Lions” szervezésében)
2000 Belgium, Franciaország, Provence, Cote d’Azur, (6 hét) – belgiumi cserkésztábor, majd egy mozgássérült, tolószékes kislány mellett segítek egy négy gyerekes belga családnál au-pair munka, majd elkísérem a belga családot dél-franciaországi nyaralásukra
2001 Franciaország, Normandia (3 hét) – nemzetközi ifjúsági tábor (Lions International Youth Camp, „Jeunesse et rencontres internationales Lions” szervezésében)
2002 Franciaország, Burgundia (3 hét) – nemzetközi ifjúsági tábor (Lions International Youth Camp, „Jeunesse et rencontres internationales Lions” szervezésében)
2003 Belgium, Huy (4 hónap) – nemzetközi ifjúsági tábor (belgiumi középiskolában, egy bentlakásos, katolikus leánygimnáziumban, kollégiumban, Le Val Notre-Dame de Huy-ben nevelőtanárként dolgozok, délelőttönként órákra járok, délutánonként különböző, a nevelők (éducatrice) által szervezett kulturális, kézművességi és sportfoglalkozásokon veszek részt, vagy segítek a foglalkozások (ateliers) megszervezésében, lebonyolításában, de elsősorban az iskolai könyvtár felelőse vagyok.
2009 Franciaország, Loire völgye, Montoire (2 hét) – Nemzetközi Folklórfesztiválon való tolmácsolás-fordítás és táncolás a budapesti Kertész Táncegylet tagjaként, ahol magam is táncoltam akkor már 8 éve.

KÜLFÖLDI TANULMÁNYUTAK, PÁLYÁZATI TEVÉKENYSÉG

2012 Románia, Székelyföld, Korond (4 hét)
Egész életen át tartó tanulás, Leonardo da Vinci Mobilitás program keretén belül vehetettem részt egy hónapos fazekas szakmai gyakorlaton a székelyudvarhelyi Artera Alapítvány szervezésében (szerződésszám: 12/0034-L/2015 számú támogatási szerződés. Hivatkozási szám: LdV-HU-12-PLM-2015)
A pályázatnak köszönhetően egy hónapot tölthettem a híres erdélyi fazekasközpontban, Korondon, az UNESCO díjas Páll Ágoston fazekas mester mellett szakmai gyakorlaton, hogy a korondi forma- és mintakincset megismerjem.
http://www.hagyomanyokhaza.hu/page/11060/

2013 Románia, Székelyföld, Csíkdánfalva (2 hét)
Egész életen át tartó tanulás, Grundtvig, Látogatások és cserék program
Ezekről a gyűjtőutakról tartottam előadást a Magyar Néprajzi Társaság Önkéntes Gyűjtő Szakosztály rendezvényén 2013. április 18.-án: Legeza Márta – néprajzkutató a "Korondi és csíki fazekasmesterek tudása" Néprajzi gyűjtőutak legfrissebb tapasztalatai címmel

2016 Dánia, Hjerm (2 hét)
Egész életen át tartó tanulás, Erasmus+, Felnőttoktatási munkatársak mobilitása Láss, tapasztalj, taníts! projekt (száma: 16/1/KA104/022696) keretén belül 2 hetet Anne Mette Hjornholm kosárfonó mester mellett tölthettem műhelymunkán.
A szakmai látogatás, tanulmányút során job-shadowing megfigyelő tevékenységet folytatva, szakmai kapcsolatokat bővítve egy hagyományos dán kosárfonó mester műhelyébe látogattam el, ahol olyan ismeretek, tereptapasztalatok megszerzésére törekedtem, melyeket későbbi felnőttoktatói munkámba be tudok építeni. A külföldi példa új tanítási módszerekhez segített hozzá, a kosárfonás oktatásának dán példája segíti majd a Hagyományok Házában a Zöldvesszős kosárfonó szakkör, valamint a Népi játszóházvezetői tanfolyam év közbeni vesszőmunkák óráinak, valamint a képzést záró szigligeti tábor kosárfonó óráinak megtartását. Mindez az oktatói tevékenység minőségi javulását eredményezheti, hiszen újszerű és tanulóközpontú pedagógiai módszerekkel ismerkedtem meg a dán oktató mellett. A dániai kosárfonás oktatásával kapcsolatos mobilitás konkrétan a kézműves technikák és azok oktatásmódszertanának elsajátítását célozta, melyek majd az itthoni oktató munka minőségét javítják. A tanulmányút egy jól működő, felnőttek oktatásával foglalkozó külföldi vállalkozás működésébe is bepillantást engedett.
A 14 napos kinttartózkodásból 13 nap fonással telt, egy nap pedig másik három dán kosárfonó (Baskets4Life egyesület tagjainak) műhelyébe látogattam el. Naponta 10 órában, reggel 9-től este 7-ig, sokszor 8-9-ig is zajlott a munka. Naponta egy kosár elkészítése volt a kitűzött cél. A kinttartózkodás alatt 11 kosár, 3 tálcakosár és 2 edényalátét készült, mind más, Magyarországon ismeretlen, vagy alig ismert technikákkal, újszerű formákkal. A kosarak készítésének mikéntjéről, műveleti sorrendjéről alapos, pontos dokumentációt készítettem (leírás, fotó). A vesszőtermesztés fortélyairól és műveleti fázisairól is képet kaptam, hiszen a dán mester húszféle vesszőt termel saját földjén.
http://www.hagyomanyokhaza.hu/page/12584/

2017 Dánia, Hjerm (2 hét)
Egész életen át tartó tanulás, Erasmus+, Felnőttoktatási munkatársak mobilitása Human Sanat - Baskets4Life projekt (száma: 2017-1-HU01-KA104-035688) keretén belül ismét 2 hetet tölthettem Anne Mette Hjornholm kosárfonó mester mellett műhelymunkán.
A 14 napos kinttartózkodásból 12 nap fonással telt, 2 nap pedig részt vettem Horsensben az országos kosárfonó találkozón és vásáron, melynek során megismertem számos más dán kosárfonót, a Baskets4Life tagjait. Naponta 10 órában, reggel 9-től este 7-ig, sokszor 8-9-ig is zajlott a munka. Naponta egy kosár elkészítése volt a kitűzött cél. A kinttartózkodás alatt 12 kosár készült, 6 káváskosár, mind más, Magyarországon ismeretlen, vagy alig ismert technikákkal, újszerű formákkal.

2018 Franciaország (2 hét)
Egész életen át tartó tanulás, Erasmus+, Felnőttoktatási munkatársak mobilitása „Fonódások” projekt keretén belül 2 hetet tölthettem Dél-Franciaországban, a L’Oseraie du Possible kosárfonó egyesület 4 kosárfonó tagjánál.


SZÁMÍTÓGÉPES ISMERETEK
Microsoft Office irodai alkalmazások: Microsoft Word, Excel, PowerPoint, Internet felhasználói szintű ismerete

EGYÉB TEVÉKENYSÉGEK
CSERKÉSZET
1991-2001 444. sz. Vasváry Pál Cserkészcsapat
1996-2001 Kárpát-medencei Regös Cserkésztáborok
2001– 2011 Kertész Táncegylet tagja
JOGOSÍTVÁNY
2003 B kategóriás jogosítvány

TANFOLYAMOK
2010-2012 OKJ-s Fazekas képzés (Népi Mesterségek és Művészetek Szakközépiskolája, Ónodi utca)
2011-2012 Népi játszóházvezetői tanfolyam (Hagyományok Háza)
2012-2014 OKJ-s Kosárfonó képzés (Hagyományok Háza)
2016 Kosárfonó szakoktatói vizsga (Hagyományok Háza)
2016 Bútorfestő szakkör (Hagyományok Háza)
2017 Demizsonfonó szakkör (Hagyományok Háza)

ÉRDEKLŐDÉSI KÖR
Kézművesség, azon belül különös tekintettel kosárfonás, fazekasság, bútorfestés, szövés, gyékény, csuhé, valamint népzene, néptánc, irodalom, olvasás, koncert, színház, múzeumlátogatás, kiállítások, művészeti fesztiválok, magashegyi túrázás, sport (tenisz, úszás, futás, biciklizés, evezés), gasztronómia, idegen nyelvek, más országok kultúrájának megismerése.
KOMPETENCIÁK
Megbízhatóság, önállóság, precizitás, rugalmasság, alkalmazkodóképesség, együttműködés, csapatmunkára való képesség, konfliktuskezelés, közvetlenség, felelősségvállalás, jó kommunikációs képesség, nyitottság, kreativitás, lelkesedés, elhivatottság, szorgalom

SZEMÉLYES
Gimnáziumban kezdtem el franciát tanulni, éveken keresztül jártam magánórákra, de a Francia Intézet kurzusaira is. Francia szakos tanítási gyakorlatomat kiválóan teljesítettem. Értékelésemben kiemelték, hogy türelmesen, logikusan magyarázok, hogy könnyen teremtek kapcsolatot diákjaimmal. Szívesen állítok össze érdekes szemléltető anyagot. Több éves tanítási tapasztalattal rendelkezem, hiszen, már 2006-ban, még abszolutóriummal kezdtem el franciát tanítani Budán, a Fő utcában található Szent Benedek Általános Iskola és Két tanítási nyelvű Gimnáziumban. Több évben készítettem fel diákjaimat francia közép- és emelt szintű érettségi vizsgákra, valamint több diákom is eredményesen tett le nyelvvizsgát. Salacz Nadine igazgatóhelyettes ajánlólevelében így jellemez: „Mosolygós, lelkes, csupa szív kolléga. Tantárgya iránti szeretete átragadt tanítványaira is, akik közül többen érettségiztek vagy nyelvvizsgáztak franciából. Óravezetése lendületes, érdekfeszítő, értékelése fejlesztő és következetes. Követelményei világosak és elérhetőek. Emberi tartása, hite és a magyar kultúra iránti elköteleződése nagyon sok tanításon kívüli eseményben megnyilvánult: az iskolai gálán, szalagavatón néptáncolt, osztályfőnök helyettesként sok kiránduláson és délutáni programon gazdagította a gyerekeket játékaival, jelenlétével. Alkalmazásával elhivatott, tehetséges tanárt nyernek maguknak. Ajánlom Mártit figyelmükbe.”

Néprajzos végzettséggel a hon- és népismeret tantárgy tanítására is örömmel vállalkoztam. Így kerültem kisebb korosztály mellé, hiszen az ötödikben megtartott órák során játékosabban, kreatívabban kellett készülni az órákra, és ezáltal próbálni megszerettetni a gyerekekkel a Kárpát-medence népi kultúráját. Nagyon szerettem ezeket az órákat, hiszen rendkívül változatos anyaggal (népi építészet, népi bútorzat, népviselet, régi falusi, paraszttársadalom, népszokások, népzene, néptánc, folklór bizonyos területei, népballada, népmese, népdal) foglalkoztunk az év során. Baksa Brigitta, néprajzos tanítási gyakorlatom vezetőtanára ajánlásában ezeket fogalmazza meg: „Legeza Márta 2009 tavaszi félévében a mendei Géza Fejedelem Általános Iskolában végezte néprajz szakos tanítási gyakorlatát. A nálunk töltött négy hónap alatt megnyilvánult elkötelezettsége, kitűnt lelkesedése. Rendszeresen részt vett a vezetőtanári és tanárjelölt társai által tartott tanítási órákon és óramegbeszélésen. A reflektív beszélgetések keretében hasznos észrevételeivel segítette társai munkáját. Óratervezeteiben törekedett a nagyfokú precizitásra, amelynek eredménye az idővel való jó gazdálkodás. Tanítási óráira és vizsgatanítására egyaránt jellemző volt a tananyag logikus felépítése, az új ismeretek pontos elhelyezése a tanulók meglévő tudásának rendszerében. Ez az erőssége nemcsak a meglévő szaktárgyi ismeretekhez való kapcsolódásban, hanem a tantárgyi koncentráció lehetőségeinek kihasználásában is megmutatkozott. Az ismeretanyaghoz kapcsolódó feladatok megoldása során mindig következetesen betartotta a didaktikai sorrendet, amellyel nagyban hozzájárult a tanulók eredményes munkavégzéséhez. A gyakorlat során megmutatkozó szakmai tudását és pedagógiai képességeit tovább erősítette alapos felkészülésével, mindenre kiterjedő figyelemmel vezetett óráival. Széleskörű látásmód, valamint határozott fellépés, magabiztos óravezetés jellemezte tanítási óráit, és vizsgatanítását egyaránt. A gyakorlat során tapasztaltak alapján meggyőződésem, hogy kiváló kommunikációs készsége, a gyerekek szeretete, a néprajzi iránti elkötelezettsége maximálisan alkalmassá teszik Legeza Mártát a közművelődési állás betöltésére. Jó szívvel ajánlom őt a Hagyományok Háza közművelődési szakembernek meghirdetett állására.”

Életem része a népi kultúra. Már gyerekkoromban, a regős cserkésztáborokban ismerkedtem a Kárpát-medence népdalaival, néptáncaival, népmeséivel, egészen kis koromban kerülhettem kapcsolatba kézműves mesterekkel, általuk kóstolhattam bele különböző kézműves mesterségekbe, észrevétlenül szívtam magamba a néphagyomány átadásának fortélyait.

2001 óta néptáncolok a Kertész Táncegyletben, ahol a Kárpát-medence tánckultúrájával, dallamvilágával, dalkincsével ismerkedtünk meg. Ezzel a baráti társasággal rengeteget jártunk Erdélyben, kézműves- és néptánc táborokban vettünk részt, bejártuk a Kárpát-medence sok szép csodás vidékét.

Életemhez tartozik az árvaházi önkéntes szolgálat is, melynek során rengeteget tanulok saját magamról, az életről, a hagyományátadás módjáról és mikéntjéről. 2008 óta járok erdélyi gyerekotthonokba (Déva, Szászváros, Szováta, Tusnádfürdő) önkénteskedni. 2011 óta évente két három alkalommal térek vissza Kalotaszegre, így a gyerekotthoni önkéntes munkám azóta egyetlen otthonra fókuszálódik. A Hagyományok Háza Népművészeti Módszertani Műhelye szervezésében és a Nemzeti Tehetség Program támogatásával Kalotaszegen, a Zsoboki Bethesda Gyermekotthon és Szórványiskola-Központban nevelkedő gyerekek számára komplex hagyományismereti táborokat valósítunk meg, melyeknek én vagyok a programfelelőse.

A „Magvető” program kiemelt célja a résztvevő gyerekek életkorához igazodó, élményközpontú ismeretterjesztésen, a sokoldalú, gyermeki aktivitásra és kreativitásra épülő tudásközvetítésen túl a gyerekek nevelői és az otthon önkéntesei számára megvalósuló módszertani továbbképzés, a Hagyományok Háza foglalkozásain létrejött jó gyakorlatok átadása. Az otthonban dolgozó nevelők és önkéntesek számára tartott módszertani továbbképzés, a foglalkozáson való hospitálás és a műhelymunkák során lehetőség nyílt arra, hogy a pedagógusok bővítsék tudásukat (játékrepertoár, tánctudás gyarapítása), és az óvodai és iskolai nevelőmunkában, tanórákon vagy szakköri foglalkozásokon történő tudásátadás módszertani ismereteit, a megszerzett tudás differenciált átadásának érdekében, és megtudják, hogy hogyan lehet beépíteni az árvaházi, gyermekotthoni nevelő munkába a néphagyomány elemeit, és ennek milyen fejlesztő hatása van az otthonban nevelkedő gyerekek számára. Hálás vagyok kollégáimnak, hogy velük együtt, közösen végezhetem ezt a csodálatos munkát.

A zsoboki program a Hagyományok Háza egy hosszabb távú kezdeményezésének egyik fontos, úttörő állomása. A „Magvető” programsorozat a társadalmi felelősségvállalás jegyében indult útjára, melynek célja, hogy árvaházakban, nevelőotthoni körülmények között élő gyermekek számára tegyék hozzáférhetővé a hagyományokra épülő komplex foglalkozásaikat. A néphagyományra épülő tevékenységekkel: a népi játékkal, tánccal, énekléssel, mesével, élőzenés táncházzal, a természetes anyagokkal való kézműveskedés tudatos alkalmazásával alakítjuk ki az egyes alkalmakat. A tevékenységekben rejlő pedagógiai lehetőségek érvényesítésével, valamint változatos, élményközpontú, értékes szabadidős tevékenységekkel, a hiányzó készségek, jártasságok gyarapodását a különböző kompetenciák és területek fejlesztését (pl. anyanyelvi-verbális készségek, grafomotoros fejlődés, finommotorika elősegítése a kézműves foglalkozások által, nagymozgások, ritmuskészség és zenei készségek változásainak fejlődését, gyerek-nevelő kapcsolat, szociális készségek javulását) is segítjük, hozzáférést biztosítunk a gyerekek számára a magyar kultúra értékeihez és minőségi időtöltést biztosítunk a számukra.

A programban Hagyományok Háza belsős kollégái vesznek részt, valamint a külsős szakemberek közül azok a kézműves oktató mesterek, táncpedagógusok, népzenészek, népi énekesek, mesemondók vesznek részt, akik a Hagyományok Háza évek óta nagy sikerrel működő oktatási programjainak állandó közreműködői. Mindannyian szakterületük elismert képviselői.

Lelkiismeretes és felelős gondolkodású emberként úgy gondolom, hogy a Hagyományok Háza célkitűzései, a hagyomány- és kultúraközvetítés egybeesnek azokkal a célokkal, amelyek iránt elhivatott vagyok. Mindenben, amit csinálok, elsősorban a személyes indíttatás, szakmai, emberi elköteleződés, érzelmi viszonyulás dominál, ezért is tartom elsőrendűnek a Népművészet Ifjú Mestere dolgozatom mottójául választott idézetet, melyek megvilágítják gondolkodásmódomat, eddigi munkáimban megmutatkozó mentalitásomat: „Minél több értéket találunk valamiben, annál jobban megszeretjük. Márpedig lényeges az, hogy szeressük, amivel foglalkozunk. És megszeretessük azokkal, akik ránk vannak bízva.” (Bárdosi János) Népművészet Ifjú Mestere pályázatra benyújtott dolgozatom elejére mottóul választott idézet népzenénkről szóló munkából származik. Hivatott kifejezni a pályázó érzelmi viszonyulását választott témájához, valamint ahhoz a csodálatos mesterséghez, amiről munkája sorai íródtak. Egyrészt a kosárfonás iránti szeretet, másrészt nem véletlenül, a magyar népzene iránti szeretetből is fakadóan kerültek előre e sorok. Harmadrészt pedig maga a néprajz, a népi kultúra iránti szeretet, a Kárpát-medence tárgyi és szellemi kultúrájának felfedezésének és ismeretének öröme és a rá bízott örökség szeretete is benne foglaltatik. Utoljára kerül a legfontosabb. Negyedrész és nem utolsósorban tehát, tiszteletadásként azok előtt a kosárfonó mesterek előtt, akik a magyar népi kultúra, azon belül is kosárfonó mesterség hagyományainak, felbecsülhetetlen értékű kincseinek megmentéséért munkálkodnak.

SZAKMAI-MŰVÉSZETI TEVÉKENYSÉG

Indíttatásom, mestereim, jelenlegi tevékenységem; eddigi szakmai eredményeim, terveim, célkitűzéseim:

2011-ben kerültem kapcsolatba a kosárfonással, a Népi Játszóházvezetői tanfolyam vesszőfonás óráján, majd a tanfolyamot záró egy hetes szigligeti táborban. Ezeket az alkalmakat néhai Székely Éva vezette rá jellemző melegszívűséggel, nagylelkűséggel, elhivatottsággal. Az ő bíztatására, bátorítására, majd szakmai irányításával 2012 és 2014 között végeztem el a 2 éves OKJ-s kosárfonó képzést, 2016-ban tettem szakoktatói vizsgát. Nagy köszönettel és hálával tartozom két éves kosárfonó képzésem gyakorlatát vezető oktatóimnak, elsősorban Székely Évának, Éva néninek, aki türelemmel és hozzáértéssel, nagy szaktudással egyengette utamat, lelkesített és bátorított minden szakmai segítséget megadva, hogy ennyi örömöt leljek a mesterség kezdeti elsajátításában. Hasznos tanácsai, támogatása, buzdítása és személyiségének emléke nagyban hozzájárultak kosaraim elkészüléséhez is. Hálás vagyok azért is, hogy Éva néni rendszeresen hívott játszóházi foglalkozásokra, különböző rendezvényekre (Táncháztalálkozó, Mesterségek Ünnepe stb.), ahol vesszőből készült játékok készítését mutathattuk meg gyerekeknek, vagy épp mesterségbemutatót tarthattam.

A mesterség alapfogásainak elsajátításában nagy szerepet játszott még Varga Péter is, aki két kötelező nyári tábor szakmai vezetésével lett felkérve. Embersége, szaktudása és oktatói példája mély nyomot hagytak bennem. Szintén köszönettel tartozom a két éves képzés során segédoktatóként az órákon jelen lévő Morvai Lászlónak, Laci bácsinak, akitől szintén sok gyakorlati fogást tanultam el, valamint a kimeríthetetlen anyagismerettel rendelkező Fecske Pálnak, Palcsi bácsinak, akiktől szintén sokat tanultam, elsősorban a hazai fűztermesztés mikéntjéről, a fűzek tulajdonságairól.

Negyedik éve tartom a játszóházvezetői tanfolyamon a vesszőmunkák órákat és Zöldvesszős szakkört, Takács Judittal kosárfonó oktatótársammal közösen vezethetünk be kezdő érdeklődőket a vesszőfonás rejtelmeibe. Mindezt alázattal és a rám bízott hagyaték felelősségének tudatával, legjobb tudásom szerint, a szakma és a tudásátadás szeretetével és örömével igyekszem végezni.
Idén lesz harmadik éve, hogy a népi játszóházvezetői tanfolyam nyári táborában, Szigligeten két kosárfonó társammal, tavalyelőtt Dobson Zsófiával és Sári Adéllal taníthatom a kosárfonást játszóházi hallgatóknak, júniusban negyedik alkalommal térek vissza Bajsára, Vajdaságba, hogy egy hetes kézműves táborban vezessem be a kosárfonás iránt érdeklődőket a mesterség rejtelmeibe. A tábori gyerekekkel vesszőből játékokat és kisebb kosarakat készítünk.

Köszönöm a Hagyományok Háza jelenlegi kosárfonó oktatójának, Kovács Zoltánnak, népi iparművész szakoktatónak, hogy megengedte, és lehetővé tette, hogy végzett hallgatóként bejárjak a másodévesek óráira és gyakorlati tudásomat az ő hiteles szakoktatói tudásának, gyakorlati és elméleti tanácsainak, nagy anyagismeretének, a területen szerzett jártasságának köszönhetően is mélyíthessem.

Tavaly elvégeztem Kovács Zoltán által a Hagyományok Házában vezetett tudásbővítő üvegfonó, demizsonfonó szakkört, mert az üvegfonást különösen megszerettem neki köszönhetően. Töretlen lelkesedéssel szeretném bővíteni tudásomat.

Terveim, célkitűzéseim között szerepel, hogy zsűriztessem kosaraimat és megszerezzem a népi iparművész címet. Ezen törekvésemben 2017 őszén és 2018 februárjában is 12 tárgyamat zsűriztettem, melynek eredményeképp minden tárgyamat elfogadott a Népi Iparművészeti Bíráló Bizottság. Szép eredménynek tartom, hogy közülük 8 A kategóriát, 4 B kategóriát kapott (2 demizson, 2 fonott üveg, 3 fedeles, bőrös biciklis kosár, 1 pik-nik kosár, 1 békési kenyeres, 1 krajcolt papírkosár, 1 kávás és 1 falapra fonott kosár). Minősített népi iparművészeti alkotásnak minősül az "Hagyományos Mester Remek", „Modern Mester Remek” vagy "Hagyományos Míves termék" „Modern Míves Termék” kategóriába besorolt, valamint zsűriszámmal ellátott népi iparművészeti alkotás. 12 zsűrizett tárgyam közül arányosan van HA (Hagyományos Mester Remek) és MA (Modern Mester Remek), valamint HB (Hagyományos Míves Termék) és MB (Modern Míves Termék) kategóriájú. A hagyományőrzéssel és a néphagyomány gondozásával kapcsolatos állami feladatokat a Hagyományok Háza látja el. A főigazgató eseti jelleggel minősítő zsűrit kér fel. A zsűri véleményezi a népi iparművészeti, a hagyományos tárgyalkotó népművészeti és a népi előadó-művészeti minősíttetés céljából megküldött vagy bejelentett alkotásokat.
Az alkotások minősítése azoknak a kortárs alkotó embereknek lehet fontos, akik olyan termékeket készítenek, amelyek a népi hagyományból kiindulva a mai életünkbe illeszthetőek.

Dániai tanulmányutak, szakmai gyakorlatok után a külföldön készített kosaraim két alkalommal is helyet kaptak a Hagyományok Háza Népi Iparművészeti Múzeum Játéktól a Mesterségig kiállításán. 2017 decemberétől 2018 márciusáig 3 hónapon keresztül Vajdasági vándorkiállításon vettek részt kosaraim, aminek köszönhetően Szabadka, Zenta, Temerin, Topolya városokban nyíló időszaki kiállításokon tekinthették meg az érdeklődők a kiállított tárgyakat.

Idén abban a nagy megtiszteltetésben volt részem, hogy meghívást kaptam a Művészeti Akadémia Műcsarnokban április 21-én nyíló kiállításon való részvételre, ahol a kosaraim mellett sok gyönyörűséges alkotás is megtekinthető 2000 n2-en. Monumentális térben monumentális kiállítás, melyen kb. 500 kortárs kézműves több, mint 3000 alkotását csodálhatják meg az érdeklődők. A Műcsarnokban megrendezett Nemzeti Szalonok sorában 2018-ban azon népi kézműves mesterek, művészek mutatkoznak be, akik alkotó munkájukban a népművészeti hagyományt tekintik ihlető forrásnak. Az egész Kárpát-medence népi iparművészetét, népművészetét, kézműves hagyományait bemutató nagyszabású népművészeti kiállítás reprezentatív helyszínen megtekinthető. Hatalmas megtiszteltetés számomra, hogy legfiatalabb kosárfonóként 14 kosarammal én is megmutatkozhattam és én is hozzájárulhattam, hogy ezen a tényleg monumentális helyszínen a népművészet ilyen formában, őt megillető módon képviselve legyen! A kiállításra meghívott közel 10 kosárfonó mellett, a hazai kosárfonás olyan jeles mesterei, mint Kanalas János, Szatmári Ferenc, Pados Zoltán, Kovács Zoltán, Kocsor Imréné, Dulics Margit, Makkai Kálmánné Erzsébet, Bene Ágostonné Ilcsi mellett én is bemutatkozhattam!
2017-ben biciklis kosarakkal pályáztam Népművészet Ifjú Mestere cím elnyerésére, 2018-ban gyümölcsök és kosarak tematikájú pályamunkákkal nyertem el a címet.
2018-ban a Magyar Művészeti Akadémia 3 éves alkotói-kutatói Művészeti Ösztöndíjprogramjának támogatásában részesültem.
Örömmel tölt el a kosárfonás és a későbbiekben is szeretném ezt az örömöt megosztani másokkal.

Budapest, 2018. szeptember 24. Legeza Márta